تبلیغات
ماشین سنگین ها - B7R MKII
B7R MKII

http://www.runiran.com/Persian/Gallery/OutSide/B7R_SUPER_SALOON5.jpg

شرکت سازنده :
شرکت سازنده ی این اتوبوس ، شرکت رانیران است ؛ که از لحاظ بنده برترین شرکت تولید کننده ی ( داخلی) اتوبوس چه از لحظ کمی و چه از لحاظ کیفی است . این شرکت با بهره گیری از مدیریت قوی و پرسنل آگاه و آشنا به علم روز ،‌تمام نیروی خود را برای تولید محصولی با بهترین کیفیت به کار می برد که بتواند رضایت مشتریان ( رانندگان) و همچنین مسافران را جلب نمایند . شرکت رانیران با تولیدمدلهای مختلف اتوبوس ولوو سعی می کرده است که همپای رقبای جهانی خود از تکنولوژی دنیا و علم روز در زمینه ی حمل و نقل استفاده نماید تا حداقل در بازار خاورمیانه از تولید کنندگان نمونه باشد و در چشم اندازی نزدیک پای خود را از مرزها فراتر گذاشته و به بازار جهانی بیاندیشد.
نمونه ی قدیمتر ولوو B7 در حدود 10 سال پیش توسط همین شرکت تولید می شد که پس از چند سال با مجهز کردن این نمونه بالاخره بر روی خط تولید آمد .

نمای بیرونی :
بدنه ی این اتوبوس از لحاظ  کشیدگی در حالت متوسطی قرار دارد . شیشه ی جلو نسبت به مدل های جدید دنیا ارتفاع کمتری دارد ، چراغ های عقب این اتوبوس در حالت افقی کشیدگی دارند که ، جزو نمرات منفی طراحی بیرونی اتوبوس به حساب می آیند  ،دریچه های خنک کننده  موتور؛ که 3 عدد هستند در بالای درب موتور و زیر شیشه ی عقب به صورت افقی کشیده شده است . که نحوه ی قرارگیری دریچه ها خنک کننده در مدل های بعدی از این حالت در آمده و به شکل های افقی کشیده مربعی – دایره ای در ستون های عقب قرار گرفته اند ، قسمت حمل بار این اتوبوس نسبت به اتوبوس های اسکانیا از ارتفاع کمتری برخوردارند ، نحوه ی قرارگیری تجهیزات و شکل قرارگیری چراغ ها و همچنین طراحی جلوی این اتوبوس نسبت به مدل قبلیش کاملاً تفاوت دارد به طوری که از دو چراغ مستطیلی بزرگ شامل چهار لامپ و دو چراغ دایره ای شامل دو لامپ و دو چراغ راهنما به همراه دو لامپ مه شکن در جلوی چشم برای زیبا و به روز جلوه دادن این اتوبوس استفاده شود . به هر حال با توجه به تنوع محصولات تولیدی کشورمان این اتوبوس از لحاظ طراحی بیرونی نمره ی قابل قبولی دریافت می کند .

نمای داخلی :
هنگامی که درب اتوبوس به آرامی باز می شود شما در پیش روی خود 3 پله با ارتفاع کم را ملاحظه می کنید ، البته سعی شده است که ارتفاع ورودی اتوبوس به اندازه ی ارتفاع این پله ها باشند تا مسافران احساس راحتی بیشتری کنند . نحوه ی طراحی داشبورد و عضلانی بودن آن به نحوی است که مسافران به آسانی به آن عادت می کنند و این یکی از عوامل مثبت در طراحی است و راهروی ورودی هم نسبتاً بزرگ طراحی شده است و نسبت به اتوبوس های دیگر در جایگاه متوسطی قرار می گیرد . بعد از اینکه وارد راهروی اصلی اتوبوس می شویم متوجه تعداد کم صندلیها نسبت به سایر رقبا می شویم ، ظرفیت این اتوبوس 1+1+40 است یعنی یک نفر راننده ،‌یک نفر کمک راننده ( صندلی کنار درب ورودی) و 40 نیز تعداد صندلی مسافرین است . فضای مسافرینی که در قسمت جلویی قرار دارند نسبت به مسافرین عقب بسیار بیشتر است و این یکی از نکات منفی است ، دلیل این امر این است که مسافرین عقب به آب سرد کن و درب و تجهیزات دیگر به راحتی دسترسی دارند ولی مسافرینی که در قسمت جلو استقرار دارند به این امکانات دسترسی خوبی ندارند . تلویزیون در قسمت جلو از نوع لامپی است و در قسمت عقب LCD تاشو است . چراغ مطالعه ،‌بلندگو و دریچه های تهویه و دریچه های کولر و بخاری برای هر مسافر در بهترین جا قرار دارد و نوع مواد استفاده شده درساخت آنها از نوع مرغوب است و آب سرد کن با قابلیت سرد کردن بسیار سریع در این اتوبوس قرار دارد ، سیستم تهویه در بدترین شرایط بهترین عملکرد را دارد و مسافرت را برای مسافرین لذت بخش می کند . مجموعه ی صوتی و تصویری با بهره گیری از تکنولوژی بالا ، همه ی نیازهای مسافرین را در این قسمت فراهم می کند . نحوه ی نورپردازی این اتوبوس بسیار زیباست و آرامش و حس برتری را به مسافرین منتقل می نماید ؛ البته باید این نکته را یادآوری کرد که نور پردازی این اتوبوس از اتوبوس های SCANIA و VOLVO B12TX ضعیف تر است . وضعیت سوار وپیاده شدن در این اتوبوس کاملاً مطلوب است . محصولات تولیدی شرکت ولوو در سیستم تعلیق بسیار موفقند به خاطرهمین امر در این سیستم در رقابت با سایر رقبا موفق هستند . فضای حمل بار این اتوبوس بسیار مناسب است ولی در رقابت با اتوبوس های MAN و SCANIA کم می آورد و در این بخش یعنی فضای بار ،‌اتوبوس MAN و مرسدس بنز SSR در ایران جز بهترین ها هستند . خوب بهتر است در این بخش به سراغ راحتی راننده هم برویم ، صندلی راننده که به صورت خودکار تنظیم می شود طوری طراحی شده است که راننده پس از ساعتها رانندگی احساس خستگی نکند .

این صندلی طوری قرار گرفته که راننده از دید کافی برخوردار باشد ،‌به کلید ها و صفحه کیلومتر ؛ ترمز دستی و... دسترسی داشته باشد . البته باید نکته ای را بیان کرد و آن محل قرار گیری ، رادیو پخش و سیستم صوتی و تصویری است که در بدترین جا و دور از دسترس قرار گرفته است و فقط از طریق کنترل می توان به آن دسترسی مطلوبی داشت. نکته ی مثبت دیگری که این اتوبوس داراست زاویه ی کم صندلی هاست که راحتی را برای سرنشینان عقب به همراه می آورد که البته این نکته از تعداد کم صندلی مسافرین نشأت می گیرد . کمرگاه یا همان مرز بین شیشه ها و بدنه ی اتوبوس در بهترین حالت است و خستگی را برای مسافرین به حداقل می رساند . محفظه ی توشه ای که در بالای سرمسافرین است از ارتفاع و طول خوب ولی عرض نامناسبی برخوردار است و تنها برای قرار دادن کتاب یا لوازم کوچک کاربرد دارد .

 داشبورد :‌
داشبورد این اتوبوس دارای تعدادی آمپر ، کلید ،‌اهرم کنترل ،و لامپ های هشدار ونشانگر می باشد.
انواع مختلف لامپ های واقع در جلوی داشبورد ، اطلاعاتی راجع به وسیله نقلیه در اختیار راننده قرار  می دهند . این لامپ ها به سه دسته تقسیم می شوند :
1- چراغ های هشدار بیست گانه 2- لامپ های نشانه گر جلو داشبورد   3-لامپ های هشدار مرکزی چراغ های هشدار بیست گانه نشان دهنده ی قرمز درب ، ترمز دستی درگیر یا کمبود فشار هوا – هشدار آتش سوزی – هشدار قیچی شدن- کمبود فشار هوای ترمزهای اصلی – چراغ هشدار دینام - کمبود فشار روغن – بالابودن دمای محفظه موتور – پایین بودن سطح مایع خنک کننده – سطح پایین روغن موتور- باز بودن درب مسافر – بازبودن درب جعبه بر – بالا بودن دمای روغن گیربکس – بالا بودن دمای مایع خنک کننده – چراغ هشدار دینام – کار نکردن سیستم ترمز – روشن بودن پیش گرم کن- روشن بودن چراغ مه شکن عقب – سیگنال  کالسکه بچه – کم بودن فشار هوا در سیستم تعلیق هوا – توجه به این چراغ ها خیلی مهم است ، در صورت روشن شدن هر کدام از این چراغ ها زنگ خطر به صدا در می آید که باید اتوبوس را سریع متوقف و  خاموش کرد .

لامپ های هشدار :
هر گاه یکی از لامپ های هشدار روشن باشد ، یک وضعیت جدید به راننده اعلام می شود ،لامپ های هشدار شامل 5 لامپ است:
لامپ توقف ، لامپ نور اصلی ( نور بالا – لامپ چراغ های راهنما – لامپ نشانگر جعبه دنده – لامپ ترمز کند کننده ( ریتاردر)
لامپ هشدار مرکزی :  این لامپ ها روشن می شوند تا نشان دهند که یکی از 15 لامپ اول ،لامپ های هشدار بیست گانه روشن هستند .

موتور:
تعداد سیلندر در این اتوبوس 6 می باشد . که به صورت خطی آرایش پیدا کرده اند . محل قرارگیری موتور درعمق قسمت عقب است . سر و صدای موتور این اتوبوس نسبتاً زیاد است و مقدار کمی صدا به اتاق مسافرین بخصوص مسافرین انتهای اتوبوس منتقل می شود . ظرفیت مخزن سوخت این اتوبوس 400 لیتر است .

گیربکس :
گیربکس دستی :
این اتوبوس به گیربکس دستی BD ZF 6S 1380   مجهز است : این گیربکس مکانیکی با شش دنده کاملاً سنکرونیزه شده جلو و یک دنده عقب می باشد .حرکت دسته دنده بوسیله کابل گیربکس منتقل می شود .

ریتاردر (ترمزگیربکس)
ریتاردر بر روی گیربکس نصب شده و به عنوان مکمل سیستم ترمز اصلی می باشد . استفاده صحیح از آن موجب افزایش عمر مفید لنت ترمزها به میزان چندین برابر می شود . اهرم دستی ریتاردر علاوه بر وضعیت خاموش چهاروضعیت دیگر نیز دارد . هنگامی که اهرم در وضعیت های 1تا 4 قرار دارد ، قدرت ترمز گرفتن به ترتیب 25% و 50% 75% و 100% از توان ترمز مورد استفاده می باشد .

لذت رانندگی :
این اتوبوس به خاطر برخورداری از سیستم تعلیق مناسب ،علاوه بر انتقال حس خوب به مسافرین ، لذت رانندگی را نیز برای راننده چندین برابر می کند، عکس العمل سریع موتور در برابر فشردن پدال گاز ، سیستم کلاچ بسیار عالی و همچنین فرمان پذیری بسیار خوب باعث لذت بخش شدن رانندگی با این اتوبوس می شود.

روغن :
در حالت کلی روغن های مصرفی در این اتوبوس به 5 دسته کلی تقسیم می شود، که می توان به صورت زیر آنها را معرفی کرد : 
1- روغن موتور : برای این اتوبوس روغن موتور توربودیزل (40w15) ،تقریباً 24 لیتر با فیلتر روغن که فاصله ی میان حداقل و حداکثر روغن 5/6 لیتر می باشد .
2- روغن کلاپ : روغن کلاچ از نوع4 DOT 1703 J SAE توصیه می شود .
3- روغن هیدرولیک (سیستم فرمان) = روغن هیدرولیک باید از نوع App .6 L با مشخصه ATF/Dexron III باشد .
4- روغن گیربکس =  باید حتماً 11 لیتر باگرانروی SAE 80W/90 توصیه می شود.
5- روغن دیفرانسیل = تقریباً باید 5/19 لیتر با گرانروی SAE85W140 باشد .

هزینه ی نگهداری :
هزینه ی نگهداری اتوبوس ولوو نسبت به اسکانیا بیشتر است و این بخاطر سرویس های بیشتر این اتوبوس است ولی مطلبی که بسیار مهم است فراوانی لوازم یدکی و تجهیزات و... است که باعث مناسب بودن قیمت قطعات و تجهیزات یدکی می شود . بازار فروش محصولات رانیران بسیار عالی است . چون نسبت به رقبایش قیمت مناسبتری است و همچنین کیفیت محصولاتش بسیار بالاست. البته مدل B7  این شرکت از پایین ترین قیمت دربین محصولات رانیران برخوردار است .شبکه خدمات پس از فروش شرکت رانیران خیلی خوب است ، چرا که بزرگترین  تولید کننده ی اتوبوس ،در ایران است . و این شرکت علاوه بر تخصصی کردن نمایندگی خود از نیروی کارآزموده در کادر کارگاهی و تعمیراتی خود استفاده می کنند . نمایندگی های رانیران به صورت تخصصی در زمینه های اتاقسازی – تعمیرگاهی – سرویس فعالیت می کنند .
2 نوشته شده توسط ahmad در پنجشنبه 21 آبان 1388 و ساعت 03:43 ق.ظ  نظرات