تبلیغات
ماشین سنگین ها - آزمایش فنی 2624
آزمایش فنی 2624
http://ikcocp.ikco.com/UploadedFiles/1/2/Product/51/214/thumbnail.jpg

در کشور ما خانواده‌ی بنزهای چهار رقمی در زمان قدیم جزء محصولات وارداتی بودند ولی در چند سال قبل از انقلاب شرکت خاور عهده‌دار  مونتاژ چند مدل از این خانواده شد که به مرور زمان قطعه سازان ما توانستند ما را در این زمینه به خودکفائی خوبی برسانند در چند سال پیش که شرکت خاور جزء زیر مجموعه‌ ایران خودرو  قرار گرفت و نام این شرکت به ایران خودرو  دیزل تغییر یافت باز هم این روند ادامه پیدا کرداعضای خانواده بنزهای چهاررقمی مدلهای:
LK/LS 1928/42    -    LK/LS 1924/42    -    L 1924/52    -    LS 1928/36    -    LS 1924/36
LK 1928/46    -    LK 1924/46    -     LK 2624 6X4/40    -    LK/LS 2624 6X4/36    -   L 2628 6X4/52
L 2624 6X6/52    -    LK/LS 2628 6X4/36    -    LK 2628 6X4/40
می باشد.
  باید این نکته را بیان کرد که این خانواده‌ بنز در اروپا و در کل جهان از اعتبار خاصی برخوردار است، شما حتّی در کشورهای عربی می‌توانید به راحتی کمپرسی‌های بنزی که از خانواده چهاررقمی است پیدا کنید. حتّی من در جستجویی در سایتهای آفریقا به مراکز برخورد کردم که مدلهای بسیاری از این خانواده را با تعداد بالا خرید و فروش می‌کنند. البته مطلبی که مورد توجه است این است که خانواده چهاررقمی در دنیا به داشتن کمپرسی‌ها و کامیونهای خوب وقوی مشهور است و کشنده‌های این خانواده‌ها محبوب نیست ولی در کشور ما متأسفانه در یک دهه به علت حضور نداشتن کمپانی‌های معتبر سازنده‌ی کشنده بازار و مصرف کننده خواهان خرید کشنده‌های این خانواده‌ چهاررقمی شد.ولی به هر حال کمپانی بنز در ایران دارای محبوبیت فراوانی است که از دلایل این محبوبیت می‌توان عوامل زیر را نام برد:
1.قیمت نسبتاً مناسب نسبت به رقبایش
2.دوام زیاد قطعات به کار رفته چه در بدنه و چه موتور این خودروی سنگین
3.در دسترس بودن لوازم یدکی و قطعات مهّم و اساسی
4.ساده بودن ساختار کلّی موتور و قطعات بدنه و سیستم انتقال قدرت
5.هزینه‌های نگهداری پایین
6.آسانی تعمیرات و سرویس‌ها
7.داشتن نمایندگی‌های زیاد و خدمات پس از فروش
 را مورد آزمایش2624حال ما هم برآن شدیم تا یکی از اعضای این خانواده را مورد آزمایش قرار دهیم که به همین خاطر کامیون فنی قرار می‌دهیم. این کامیون ساخت شرکت ایران خودرو دیزل است و تا حد زیادی دچار تغییرات خاصی نشده است و به قول خودمان دست نخورده است.

  شکل ظاهری :
  اگر از دور به این کامیون نگاه کنیم متوجّه ساده بودن بدنه‌ی این کامیون می‌شویم. طرز قرار گرفتن چراغ‌ها بر روی جلو پنجره و خطوط انحنای روی در موتور و همچنین خطوط برجسته‌ در موتور، نشان دهنده‌ طراحی محافظه کارانه‌ شرکت بنز در چند دهه‌ قبل است که خود نشان دهنده‌ دور اندیشی طراحان این شرکت می‌باشد. گلگیر برجسته، با برجستگی دور تایر و همچنین تفاوت رنگ آن با بدنه‌ کامیون هم باعث زیبا جلوه دادن و چابک نشان دادن کامیون می‌شود. قرار گرفتن مخازن باد در یک طرف و همچنین مخزن سوخت در طرف دیگر و همچنین شکل مکعب مستطیل مخزن سوخت با درب استیل مزین به نشان بنز خود باعث دو چندان شدن زیبایی این کامیون می‌شود. سپری که در جلوی این کامیون قرار دارد دارای دو پَخ در کنار با زاویه‌ مناسب می‌باشد. دو شاخک نیز بر روی گلگیر وجود دارد که وظیفه‌ این شاخک این است که در موقع رانندگی راننده‌ کامیون را از برخورد با موانع مطلع سازد. البته این شاخک‌ها در اصل به صورت الکتریکی کار می کنند، ولی در کشور ما فقط به خاطر ایجاد شکل مناسب در ظاهر کامیون استفاده می‌شود. بار دیگر می‌توان به تیزهوشی و آینده نگری طراحان آلمانی این کامیون در چند دهه‌ پیش در به کار بردن شاخک‌های الکتریکی، پی برد. از دو دسته‌ 5 تایی ورودی هوا که بر روی درب موتور قرار گرفته است نمی‌توان غافل شد که این 10 بریدگی به همراه جلو پنجره‌ سوراخ دار به خنک کاری موتور توسط جریان هوا کمک می‌کنند.
  یکی از معایب این کامیون بالا بودن بیش از حّد دستگیره‌ در است، در اغلب خودروهای سنگین دستگیره باز کننده‌ی در رابه گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که در 2624در ارتفاعی حدود 35 الی 45 سانتی‌متری بالاترین رکاب قرار می‌دهند. بدنه‌ هنگام تصادفات کمترین ضربه را به اطاق و همچنین سرنشینان وارد کند و به خاطر به کار بردن خمیدگی‌ها و قطعات محدّب شکل در برخورد با موانع سطحی با آنها تماسی سطحی پیدا می‌کند یا به قول خودمان ضربه پَخ دفع می‌گردد.در کل نسبت به سال طراحی این کامیون، طراحی ظاهری نمره‌ی نسبتاً بالایی را دریافت می‌کند. یعنی می‌توان به این مطلب اعتراف کرد که این کامیون در چند دهه‌ پیش طراحی بسیار خوبی نسبت به رقبای آمریکایش داشته است. فاصله وسط چرخ جلو تا عقب 1350 میلی‌متر است کوچک‌ترین چرخش کامیون 9/21 میلی‌متر می‌باشد. فاصله بین چرخ‌های جلو تقریباً1925 میلی‌متر است و فاصله‌ بین چرخ‌های اکسل اول عقب 1800 میلی‌متر و همچنین فاصله‌ بین چرخ‌های اکسل دوم عقب نیز 1800 میلی‌متر می‌باشد.

 موتور:
 که به صورت دیزل چهار زمانه می‌باشد استفاده شده است. ترتیب سیلندرها نیز 6 355  A یا V از موتور  2624           در کامیون سیلندر است که در یک ردیف قرار گرفته است. قطر سیلندرها 128 میلی‌متر است که در مقایسه با سایر کامیون‌ها، بهترین قطر می‌باشد، کورس پیستون 150 میلی‌متر است این اندازه حرکت پیستون یا در واقع همان کورس پیستون نشان دهنده‌ دسته‌ی شاتون  15با اندازه‌ متوسط است، حجم کل سیلندر در حدود11580 سانتی‌متر مکعب می‌باشد نسبت تراکم بصورت تقریبی 5/0 می‌باشد. کمپرسور موتور، که در کمترین حالت و در زمانی که موتور گرم بود اندازه‌گیری شد و در حدود 6/19 بار  (6/19 کیلو  ) 206 کیلو وات (280 اسب بخار) می‌باشد و حداکثر گشتاور موتور به DINپوند/ سانتی‌متر مربع) بود. قدرت موتور (بر طبق نیوتن متر (180) 1060 با 1200 دور در دقیقه بر طبق آزمایشات انجام شده بر روی موتور این کامیون، حداکثر دور مجاز موتور 2200 دور در دقیقه و در حالتی که موتور آرام کار می‌کند و یا اصطلاح خودمان موتور درجا کار می‌کند دور موتور 500 دور در دقیقه است.
ترتیب پاشش پمپ انژکتور به صورت 4-2-6-3-5-1 ، مقدار فشار پاشش سوزنهای انژکتور 8+175 بار (8+175 کیلو پوند/سانتی )OTمتر مربع) است. شروع زمان پاشش (تنظیم اصلی) 18 درجه قبل از نقطه‌ی مرگ بالاست

  سوپاپ:
ترتیب قرار گیری سوپاپ‌ها به صورت آویزان، برای هر سرسیلندر دو سوپاپ (هوا) و 2 سوپاپ (دود)، میزان خلاصی سوپاپ در موتور سرد برای سوپاپ ورود در حدود 25/0‌ میلی‌متر باید باشد و برای سوپاپ خروج (دود) باید حدود 40/0 میلی‌متر باشد.

 سیستم خنک کاری :
 پمپ روغن این کامیون از نوع پمپ چرخنده‌ای است، از نوع رادیاتور به منظور خنک کردن روغن، نیز در این کامیون استفاده شده است. فیلتر روغن از نوع کاغذی است. فشار روغن هنگامی که موتور کامیون روشن است و با حداکثر دور موتور کار می‌کند. حداقل با 5/2 بار (5/2 کیلو پوند/سانتی‌متر مربع) می‌باشد. سیم خنک کننده (رادیاتور آب) به وسیله جریان گردش آب کار می‌کند و رگلاتور (تنظیم کننده) درجه‌ حرارت آب از دو عدد ترموسات تشکیل شده است. درجه حرارت آب بین 70 تا 95 درجه سانتی‌گراد  است.

 کلاج:
کلاج این کامیون از نوع کلاج خشک تک صفحه‌ای است که به صورت مکانیکی تنظیم شونده کار می‌کند.

 گیربکس:
 از 2624 می‌باشد. معمولاً گیربکس کامیون RT 9509 از نوع گیربکس مارک فولر 2624         ساختمان گیربکس کامیون می‌باشد ولی می‌توان یکی از 3 نوع گیربکس زیر را سفارش داد، تا از آن در کامیون شما استفاده شود که از قرار زیر 710.2نوع است:
710.2   RT   95131.گیربکس مارک فولر        
719.8 – ZF 5 S – 92 GP     2.گیربکس سنکرونیزه
717.2 – ZF 5 S – 111 GP     3.گیربکس سنکرونیزه

 تعداد دند ه‌ها :

6 دنده جلو‌ ، 1 دنده عقب     =     ZF AK 6-90
 6 دنده جلو‌ ، 1 دنده عقب    =     ZF S 6-90
12 دنده جلو‌ ، 2 دنده عقب   =     ZF AK 6-90 + GV 90
12 دنده جلو‌ ، 2 دنده عقب   =     ZF S 6-90 + GV 90
9 دنده جلو‌ ، 1 دنده عقب     =     ZF 5 S -92 GP
9 دنده جلو‌ ، 1 دنده عقب     =     ZF 5 S -111 GP
9 دنده جلو‌ ، 2 دنده عقب     =     RT 9509  فولر             
13 دنده جلو‌ ، 2 دنده عقب   =     RT 9513       فولر      

نسبت تبدیل دنده‌ها :
  ZF AK 6-90/ZFS 6-90
RW=1/0-1/50-2/20-3/22-5/24-9/01=I
8.30
ZF AK 6-90+GV 90/ZFS 6-90+GV 90
-1/80-2/20-2/65-3/22-4/30-5/24-7/40-9/01=I
RW=8.30/6.82  0/82-1/0-1/23-1/50
ZF 5 S -92 GP
1/01-1/29-1/72-2/41-3/43-4/44-5/91-8/26=I
RW=1.23         13/01= دنده سنگین
ZF 5 S-111 GP
1/0-1/36-1/86-2/53-3/43-4/65-6/37-8/68=I
RW=11.6      13/1=دنده سنگین
RT 9509    فولر
1/0-1/35-1/81-2/47-3/38-4/56-6/11-8/35=I
RW=13.07/3.87    12/5 = دنده سنگین
فرمان :
 برای کامیون فرمان دست چپ است که نوعLS 7 D در دو مدل ارائه می‌شود. مدل اول فرمان هیدرولیکی 2624فرمان کامیون 766.4 برای کامیونهای فرمان دست چپ است که نوع فرمانش ZF 8065 است و مدل دیگر، فرمان هیدرولیکی 765.8فرمانش می‌باشد.

 اکسل جلو :
 است که 739.1 که نوع اکسل در حالت معمولی VL 4/7 D-7 نوع ساختمان اکسل جلو، اکسل ثابت مچی 2624در کامیون را سفارش داد. VL 4/19 D-7,5می‌توان به صورت سفارشی اکسل ثابت مچی میلی‌متر است.0/5توئینی چرخ جلو که در حالت خاص روی شاخه‌ رینگ اندازه گرفته شده است، میل فاصله مستقیم  
زاویه‌ی کمبر:
 یک درجه می‌باشد. البته نکته‌ای که حائذ اهمیت است این است که حتی در شرایط ایده‌آل هم در 2624زاویه‌ی کمبر در کامیون در اغلب کامیونها این زاویه یک درجه نیست و یا بیشتر یا کمتر از این درجه می‌باشد.

زاویه کجی میل سگدست :
زاویه کجی میل سگدست، 5 درجه می‌باشد.

زاویه‌ی کستر :
زاویه‌ی کستر 2درجه و 30 دقیقه است.
  دقیقه نکته : اعداد مربوط به زاویه‌ی کمبر،‌ زاویه‌ی کستر  و زاویه‌ی کجی میل سگدست به درجه زاویه می‌توانند حداکثر30
تفاوت داشته باشند.
 اکسل عقب :
 که نوع ساختمان در اکسل اول عقب 2624         در کامیون
 است. اکسل دوم عقب740.5 که نوع اکسل             HD 7/016 DG – 13          آ – پ  اکسل
است.740.3                     است که نوع اکسل HL 7/015 D – 13         آ – پ  اکسل
  را سفارشI=5/937 – 6/727   می‌باشد که می‌توان در غالب سفارشی مخصوص، I = 5/22   نسبت تبدیل نیرو یا دور
  داد.

تجهیزات اطاق راننده :          
دارای 16 مورد می‌باشد. تجهیزات اطاق راننده شامل : 2624در حالت استاندارد  اتاق کامیون
اترپالش – کلیدها - پریز برق – چراغهای کنترل – سرعت سنج یا تاخوگراف – دور سنج – آمپر چندگانه – کانال هوا (برای شیشه جلو) – زیر سیگاری – بخاری و تهویه – درپوش جعبه فیوزها – داشپورد – چرخکها برای دریچه‌های هوا – دستگیره چراغ راهنما – پمپ پائی شیشه شوی – دستگیره‌ی کاپوت موتور.
      کلیدها و چراغهای کنترل ماشین‌ها با فرمان سمت چپ :
عکسها دارای علائمی هستند که کلیدها و چراغهای کنترل در تابلو مشخص شده‌اند.

چراغهای کنترل :          
11.علائم گروهی – جعبه دنده – دنده‌                                                            (PTO)1.بغل گیربکس
2.اتاق بار کمپرسی                                                                             12. علائم گروهی – جعبه دنده – دنده‌ 5 تا 8
3.قفل دیفرانسیل بین دیفرانسیل جلو وعقب                                                                    کلیدها
4.قفل دیفرانسیل محور اول عقب                                                        13.پنکه
5. قفل دیفرانسیل محور دوم عقب                                                       14. چراغ داخل اتاق
6.چراغهای راهنمای یدک کش                                                          15. برف پاک کن (روشن خاموش)
7.چراغهای راهنمای تریلی (یدکی)                                                     16.برف کن (سریع - آرام)
8.شارژ باتری                                                                                     17.چراغهای راهنمای چهار طرفه (فلاشر)
9.نور بالا                                                                                          18.کلید تنظیم نور تابلو                         
10.ترمز دستی کنترل شل کردن                                                        19.دکمه استارت

دکمه های قفل دیفرانسیل :                  
1.قفل دیفرانسیل (قفل پلوسها) محور عقب – قفل دیفرانسیل (قفل پلوسها) محور عقبی اول و دوم
2.قفل دیفرانسیل (قفل گاردان) حرکت محور میانی
  یا حالت خنثی در گیربکسهای گروهی (گیربکس فولر)ZF در گیربکس (PTO)3.بغل گیربکس
4.بغل گیربکس (گیربکس فولر)

  چگونگی رانندگی :
  تعویض دنده گیربکس : باید توجه داشت که همیشه کلاج را کامل بگیریم و تعویض دنده را آرام و بدون استفاده از زور انجام دهیم.در تعویض به دنده بالاتر از حداکثر دور موتور 2200  دور در دقیقه نباید بیشتر استفاده کنیم. در تعویض به دنده پایین‌تر دور موتور را ما‌بین 1300  تا 1600  دور در دقیقه نگه داریم. از دنده عقب فقط در دور آرام موتور و در حالتی که کامیون ایستاده استفاده کنیم.
 صحبت کنیم، حداقل باید 15 صفحه را به این بحث 2624اگر بخواهیم در یک شماره‌ ماهنامه به طور کامل در مورد کامیون
اختصاص دهیم که این باعث خستگی مخاطبین می‌شود به خاطر همین، ادامه این مطلب را در شماره‌های بعدی دنبال می‌کنیم.
تعمییرات، سرویس و نگهداری، چگونگی رانندگی (به طور کامل)، بازار کار و... از جمله مواردی است که در شماره‌های بعدی دنبال می‌کنیم.
نکته قابل توجهی که قطعاً باید به آن توجه کرد این است که هدایت و راهنمائی و افزایش قدرت خودروهای سنگین تا حدود زیادی به نیروهای هیدرولیکی و پنوماتیکی وابسته است، پس باید با دقت زیاد در سرویس و نگهداری این دو قسمت کوشید.
2 نوشته شده توسط ahmad در پنجشنبه 21 آبان 1388 و ساعت 03:31 ق.ظ  نظرات