تبلیغات
ماشین سنگین ها - گیربكس های جدید ولو
گیربكس های جدید ولو
فن آوری های بكار رفته در ساخت خودرو چه سبك و چه سنگین در مارك های شناخته شده تقریبا ً با هم برابرند اما آنچه آنها را از یكدیگر متمایز می سازد ، سیستم های جانبی خودروها است . تصور كنید كه راننده یك كامیون هستید و باید حداقل 8 ساعت در روز كار كنید آنگاه تمام كارهای یك كامیون برایتان مهم شود به ویژه دنده عوض كردن ، نسل نو كامیون های HF و FM ولوو دارای گیربكس هایی است كه طراحی و اختراع آن به نام خود شركت ولوو ثبت شده است . گیربكس I-SHIFT یك گیربكس ( جعبه دنده ) كاملا ً نو است كه بر اساس كار یك جعبه دنده مكانیكی ( غیر اتوماتیك ) ســاخته شده است .


از این گیربكس می توان به صـــورت اتوماتیــك یا دســـتی ( معمولی ) استفاده كرد ، در كنار صندلی كلیدی برای انتخـــاب نوع كار گیربكس نصــب شده است كه راننده می تواند یا اتوماتیك را انتخاب كند یا خود دنده عوض كند . تمام مدل های HF و FM دارای گیربكس های نوین با رگلاژ خوب هستند كه می توانند تا 50% از نیروی لازم برای تعویض را بكاهند . این ها دارای جا به جایی دنده كوتاهتر هستند ، همچنین از صدا و ارتعاش ( لرزش ) دسته دنده در این گیربكس ها خبری نیست .
گیربكس های I-SHIFT از سیستم الكترونیك خود برای هماهنگی با سیستم جانبی ترمز VEB استفاده می كنند با رگلاژی كه كنار فرمان قرار گرفته می توان براحتی توان ترمــزها را با هماهنگی گیربكس تنظــیم كرد . راننده می تواند انتخاب كند كه این سیستم با فشار دادن پدال ترمز بكار افتد یا اینكه این سیستم به طور اتوماتیك از دنده های پایین ( سنگین ) استفاده كند و در این زمان دور موتور را برای دادن حداكثر توان ترمز بالا ببرد . گیربكس I-SHIFT دارای 12 دنده است . كامیون سازی ولوو گیربكس های جدید خود را در كلاس های گوناگون به نام I-SHIFT با 12 دنده Geartronic با 14 دنده برای وزن های پایین تا 60 تن Powertronic تمام اتوماتیك بدون قطع نیرو برای تعویض دنده و بالاخره VT(O)2214 و 2514B با 14 دنده تقسیم كرده است . در كلاس های سبك تر باید I-SHIFT را بهترین گیربكس برای كامیون های تا 44 تن نامید . ساختمان این جعبه دنده همان گیربكس دنده ای ( معمولی ) كه دارای یك پوسته آلومینیومی و سه دنده سنكرونیزه و یك دنده زیر سنكرونیزه است . این دنده ها با یك شبكه دنده خورشیدی در واقع همان گیربكس دستی را رقم زده اند . این گیربكس همچنین دارای فیلتر روغن ، پمپ چرخ دنده ای روغن ، رادیاتور خنك كننده ، روغن گیربكس و یك پمپ اضطراری است .
وزن آن حدود 70 كیلوگرم است كه از گیربكس های معمولی سبك تر است . البته در كامیونهای جدید FH و FM سیستم های غیر استاندارد نیز وجود دارد كه آنها به صورت لوازم اضافی به درخواست مشتری ( البته با پول بیشتر ) روی كامیون سوار می كنند ، یكی از این سیستم های اضافی Fuel/Economy است .
( سیستم صرفه جویی در سوخت دیزل ) این سیستم راننده را در انتخاب دنده حركت كمك می كند كه نیروی موتور هدر نرود .

سایر مزایای این سیستم به قرار زیر است :
كنترل اتوماتیك نیروی ترمز در سرعت های پایین ، قرارداد موتور در حال كم فشــار زمانیكه پا را از روی پدال بر می داریم ( این حالت مانند حالت خلاص می باشد اما كامیون خلاص نیست )‌ حداكثر توان موتور و دور موتور


هنگامی كه پدال گاز را تا آخر می فشاریم ( Kickdown ) و اندازه گیری دمای روغن و اعلام آن هنگام خطر البته در اروپا كه یك لیتر گازوئیل حدود 1000 تومان است ، با صد هزار تومان هم باك پر نمی شود ، پس خریدن این سیستم های كمكی مقرون به صرفه است .

كمی هم راجع به جعبه های دنده Geartronic بگوئیم ، كامیونها امروز بیشــتر اتوبانی می شوند و مانند سواری ها نیازمند دنده عوض كردن های راحت و مؤثر هستند .

این گیربكس برای كامیونهای 44 تا 60 تن ساخته می شود ، ولوو این گیربكس اتوماتیك را كه در اصل گیربكس 14 دنده ای VT2214B و VT2514B است ، به خریدار پیشنهاد می كند .
این جعبه دنده تعویض سریع و بدون پس زدن را انجام می دهد . دلیل آن هم سنكرونیزه دوبل دنده است . راننده می تواند هم اتوماتیك و هم دستی دنده عوض كند .

این دو حالت با حرف A و H روی دسته دنده حك شده است اگر راننده خواست در حالت اتوماتیك دنده عوض كند و روی دنده ها كنترل داشته باشد اینكار ممكن است و نیازی به گرفتن كلاچ ندارد چون در این كامیون ها پدال كلاچ وجود ندارد .
الكترونیك وظیفه كلاچ را به خوبی اجرا می كند ، حتی هنگام رانندگی اتوماتیك می توان دنده را به دلخواه عوض كرد . به روی صفحه كوچك كامپیوتری وضعیت گیربكس نشان داده می شود و راننده از نوع دنده باخبر می شود . همچنین در دو حالت E و P می توان از هدر رفتن سوخت اضافی جلوگیری كرد .

( حالت E ، Economy - اقتصادی - صرفه جویی ) است كه در سرازیری و وزن های پایین استفاده می شود و حالت P ، ( Power - نیرو ) هنگامی استفاده می شود كه نیاز بیشتری به نیرو باشد .

در سربالایی ها و وزن های زیاد بار ، این نوع گیربكس كارآیی خوبی با سیستم ترمز VEB دارند . چنانچه نیاز سریع به توان ترمز باشد این جعبه دنده با كمك الكترونیك ، دنده معكوس زده و به كمك توان ترمز می شتابد .
2 نوشته شده توسط ahmad در پنجشنبه 21 آبان 1388 و ساعت 03:25 ق.ظ  نظرات